Al gedeeltelijk ingeburgerd - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Anouk - WaarBenJij.nu Al gedeeltelijk ingeburgerd - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Anouk - WaarBenJij.nu

Al gedeeltelijk ingeburgerd

Blijf op de hoogte en volg Anouk

18 November 2013 | Kameroen, Kumbo

Het is al weer een tijdje geleden sinds mijn laatste verslag. Intussen heb ik weer een hele hoop gezien en meegemaakt. Ik zal beginnen met waar ik de vorige keer gebleven ben.

Het weekend van 01-11 t/m 03-11 hebben we in Bamenda doorgebracht. Hier zaten we in een luxe hotel genaamd AYABA. Het had een zwembad (waar we helaas niet in konden omdat hij te vies was) en airco op de kamer. Heerlijk vertoeven dus. Vrijdags hebben we heerlijk gegeten en daarna in de bar gehangen met een smirnoffice. Zaterdags zijn we het stadje in gelopen met een hele grote markt, hebben we geld gepint en wat boodschapjes gedaan. De rest van de dag hebben we lekker in de zon doorgebracht. Zondags hebben we op tijd ontbeten en onze spullen ingepakt. Het was tenslotte al weer tijd om na huis te gaan. Op de terugweg hebben we gezellig met de taxichauffeur gepraat en we mochten hem altijd bellen als we ergens heen wilde en zelfs zijn auto lenen. Ideaal dus

Op 04-11 t/m 17-11 heb ik met Lisa op de kraamafdeling gestaan. Hier hebben we verschillende bevallingen gezien (zelfs een van een tweeling), heb ik een keizersnede gezien en mochten we verschillende kindjes aankleden en voeden. Heel erg leuk dus. Wel hebben we ook iets minder leuks gezien. Er was een kindje geboren met anesefalie. Dit houd in dat het kindje geen hersens heeft (alleen een hersenstam) en dus niet lang zal leven. Het was een erg akelig gezicht. Het kindje was paars en na zijn wenkbrauwen hield zijn hoofd op en zag je alleen een rode bult. Niet erg leuk om te zien. Ik hoop daarom voor het kindje dat hij daar niet lang hoeft te liggen. Ook hebben we 2 besnijdenissen gezien. Ik kreeg er zelf pijn van toen ik het zag (en ik ben nieteens een jongen). Gelukkig zullen de kindjes, omdat ze zo jong waren er later niet veel meer van herinneren.

In het weekend van 08-11 t/m 10-11 zijn mijn haren ingevlochten en hebben we de hele zondag op de boerderij van Sypriën doorgebracht. Dit was boven aan de berg dus je had een heel mooi uitzicht over Kumbo. Hier hebben we lekker gegeten, in de zon gezeten met een alcoholisch drankje en nog gedanst met de afrikanen. Geslaagd weekend dus.

Het weekend erna (15-11 t/m 17-11) zijn we op vrijdag met Soetkin en Britt (2 belgse verloskundestudenten) na de stoffenmarkt in Kumbo geweest. Hier heb ik een leuk stofje uitgezocht waarvan ik een jurk ga laten maken. Nadat we allemaal wel met iets van de markt af kwamen zijn we bij Polyflow (een bar) belandt. Hier hebben we drankjes gedronken en heerlijke vis met aardappeltjes gegeten. Zeker voor herhaling vatbaar. Daarna leek het ons leuk om het afrikaanse nachtleven te gaan verkennen. De taxichauffeur en een kameroens meisje wilde wel met ons mee en we zijn toen gezamelijk na de Club gegaan. Het was niet heel druk maar wel super gezellig. Wat kunnen ze hier allemaal goed dansen. Het meerendeel was man en vond het wel leuk om met ons te dansen. We hebben ons dan ook niet verveeld. Rond 11u zijn we na huis gegaan omdat sommige het toch gehad heb en er de volgende dag weer een feest op de planning stond.

Zaterdag was het St Elizabeth feest. Wij in onze groene jurkjes en haarbandjes (die we hebben laten maken) met vlechtjes in ons haar na de mis. Wat duurde die lang. In de pauze dan ook snel even wat eten en drinken gehaald en het tweede deel bijgewoond. Gelukkig zat deze vol speeches, dansen en sketches dus wel de moeite waard. Na de mis nog met zijn alle gegeten en daarna lekker in de zon gezeten.
Zondag nog de laatste ochtenddienst op de kraamafdeling gedraaid en het weekend was weer voorbij.

Vannochtend met Erinn begonnen op Surgical 2 (geinfecteerde wonden). Erg leuke afdeling. Wel wat vieze wonden gezien maar zowel het personeel als de patienten zijn erg vriendelijk en gezellig. De komende twee weken zullen dan ook denk ik weer zo voorbij zijn.

  • 18 November 2013 - 21:08

    Ria:

    Ha anouk,

    Klinkt goed allemaal daar, zo te horen hoef je je niet te vervelen! Ben beNieuwd wat je op de afdeling surgical allemaal gaat zien. We zullen het wel weer lezen. En in sinterklaas al gearriveerd? Of is zwarte piet verboden daar;-).

    Veel liefs uit oss van ons allemaal xxxx

  • 18 November 2013 - 23:03

    Trudy:

    Geweldig wat je allemaal meemaakt. Alleen van dat
    Kindje zonder hersens lijkt me idd wel
    Eng om te zien. Ik heb je foto op Facebook
    Gezien, staat je goed die lange haren.
    Ik blijf via Facebook, waar ben jij nu en
    mama op de hoogte.
    Tot horens, xx van ons.

  • 19 November 2013 - 14:20

    Ria:

    Hoi hoi Anouk. Wat een ervaringen doe je op. Geweldig! Ook wel minder leuke dingen die je te zien krijgt, zoals dat babytje zonder hersens. Een beeld dat niet snel uit je zicht zal zijn verdwenen, lijkt mij. Maar andere ervaringen compenseren dat wel weer gelukkig. Ik was even bang dat je echt midden in de ' rimboe ' zou zitten waar verder niets te beleven zou zijn. Maar daar hoef ik me dus helemaal geen zorgen over te maken, blijkt wel. Jullie vermaken je allemaal hartstikke goed gelukkig. Ook erg fijn dat je met z'n zessen bent en alles kunt delen! Een beetje jaloers op jou met al je ervaringen ben ik wel......! Geniet er lekker en goed van. Dit is zowiezo een ervaring die je de rest van je leven met je mee zult dragen. Geniet van elk moment, want je zult merken dat de tijd dadelijk nog sneller gaat dan je lief is....haha! Ik blijf je met veel liefde volgen. Kus, kus en veel lieve groetjes uit een grijs en koud Venray xxx

  • 19 November 2013 - 21:53

    Syl:

    Hey Anouk (en alle andere dames), sjonge jonge wat een verhalen.
    Heel indrukwekkend. Vooral het uitgaan !!
    uitgaan, gezellige bar, lekker dansen met zo'n 'SOEPELE' afrikaan !!!! Ben jaloeeerssss !!!!
    drank, LOL, zonnen, shoppen, ETEN en nog eens ETEN .... herhaling, herhaling .... etc. etc.
    Was al bang dat jullie tekort zouden komen, maar ..... no way !! ha ha
    De geboorte van de babies zal inderdaad veel indruk hebben achtergelaten. Zowel hele mooie als ook de andere zeer minder leuke kant .... jullie zien daar echt van alles.

    Nou meiden, ga zo door !! De verhalen klinken geweldig. Voor ons super leuk om te lezen :0)!!!
    Groetjesssssss xxxxxxxxxxxxx

  • 29 November 2013 - 23:14

    Willy:

    He Anouk,
    Heel verrassend en leuk om jouw reisverslag te lezen. Dit gaat een prachtige bagage voor jou worden, vol emotionele, maar zeker ook gezellige en nieuwe ervaringen. Lekker laten gebeuren en er van genieten samen met je reismaatjes.
    Blijf nog maar lekker daar want hier is het is guur en koud en daar heb je daar naar mijn idee niet zoveel last van.
    We missen je natuurlijk wel op zaterdagochtend, maar ze hebben jou daar voorlopig even harder nodig.
    Blijf je ervaringen opschrijven, hartstikke leuk om te lezen.
    Gr en heel veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 02 Sept. 2013
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 7827

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2013 - 20 Januari 2014

Stage in Shisong, Kameroen

Landen bezocht: